Mlm? Apa tu? Ia bukan ringkasan pada hari MALAM yang gelap tu ye. Ia adalah ringkasan dari perkataan "Multi Level Marketing" yang merupakan satu sistem perniagaan yang makin berleluasa ketika ini. Sebenarnya perniagaan MLM ni sudah lama bertapak, namun saya yakin masih ada sebilangan yang masih samar-samar tentang MLM ni. Sedikit la saya ringkaskan macam mana perniagaan MLM ni dijalankan mengikut kefahaman saya sendiri. Konon la perniagaan ni tidak memfokuskan kepada jualan barang semata-mata tetapi dengan membawa rakan ikut serta akan mempercepatkan proses kenaikkan pangkat. Semakin ramai down line semakin berjaya lah kita. Pelik kan?

Bukan itu sahaja, kena pulak membeli sejumlah barangan produk MLM tu sebagai pelaburan. Bagaimana tu? Contoh: Beli 15 unit produk melalui pinjaman dana, lepas tu dalam masa yang sama bawa 2 atau lebih rakan ikut serta memasuki unit kita dan mereka juga ikut sama membuat pelaburan yang sama. Sebagai ganjaran bulan berikutnya kita akan dapat pulangan yang boleh dikatakan lumayan.

Gambar diambil dari web: www.squidoo.com

Kenapa tiba-tiba saya berminat nak cerita pasal MLM ni, ye mesti ada sebabnya. There's nothing without reason kata omputeh hehehe....

Al kisahnya kelmarin (jumaat) saya telah diajak bertemu oleh seorang kenalan. Saya katakan kenalan sebab kami baru beberapa kali bertemu, itupun atas urusan pejabat sahaja. Agak mencurigakan jugak la sebab tiba-tiba ajak saya keluar. Dari gaya bahasa yang digunakan, saya dah boleh menjangka yang mesti ada sesuatu yang nak dibincangkan. Sebelum ini pon dia pernah bertemu dengan salah seorang rakan sepejabat saya, cuma saya tak sempat bertanya mengapa 'kakak' tu nak jumpe die. Kebetulan hari tu kawan saya tu bercuti maka saya tak dapatlah nak merisik-risik. Tak pe la saya pergi jugak la. Hah...tiba masanya...tepatlah seperti apa yang saya taksirkan. Hebatkan instict saya (ngeh ngeh...perah san)

Lepas makan, maka kakak tu pon keluarkan lah segala risalah-risalah tentang produk-produk tu, biarlah saya rahsiakan saja jenama produk tu dan juga bahan bukti ganjaran yang telah diperolehi. Tapi pelik jugak kenapa die tunjukkan ganjaran orang lain bukan dari dia sendiri. Saya tanya jugak, jawapan die, akak dapat tak banyak lagi sebab akak pon baru dalam bidang ni, so akak arap mi tolong la akak. Kita sesama carik orang dan jual produk ni. hemm...gitu ke? Setelah puas die cerita, ginilah sikit lebih kurang saya jawap:

Saya- maaf la kak, saya memang dari dulu tak minat dengan bisnes MLM nih, ikutkan sayapenah gak join sebelum ni tapi semuanya tak menjadi kak. Akak paham je la saya ni, siang kerja malam nak uruskan umah pulak, weekend tu je la saya nak abiskan masa dengan anak dan family, mana ada masa nak buat benda ni kak.

Kakak tu-Ala mi kalo ikut penat akak lagi penat, dah la akak ibu tunggal, ni ha mi tengok majalah ni, die ni berjaya dengan MLM ni lepas mencube kali yang ke-17

Saya- Die lain kak saya lain, masalah penat saya tolak tepi kak, saya tak mau dek kerana nak mengejarkan pulangan tu saya sampai abaikan anak dan family. Saya bukannya ada pembantu kat rumah tu. Bukan saya tak tau kak camna orang-orang yang buat bisnes nih, dieorang memang komited abih dengan bisnes ni. Tak pe la kak, akak tak yah la susah-susah nak pujuk memang confirm saya tak nak kak. Maaf la ye...buat masa ni hati saya memang tak penah terbukak nak join kak.

Kakak- Kalo mi tak yakin meh ikut akak ahad ni kite gi majlis meraikan SM (sales manager) kat the mines. Ala kejap je, dalam 2 jam, bawak sekali anak-anak ngan suami.

Saya- Ish..tak boleh kut kak, asben saya pon memang tak minat bab-bab ni, belum saya cerita nanti die dah bagi jawapan. Hehehe

Kakak- Ala mi kejap jek..meh la....

Saya- emmm...susah nak cakap la kak, tak pe la as now akak assume jek saya tak nak, kalo saya minat saya bgtau la akak k..

Kakak- Gitu ke? tak pe la kalo gitu..tapi pikir-pikirkan la ye mi

Saya- Insyaallah

Akhirnya selesai gak, fuh memang tak kenal erti putus asa kan. Tapi yang pasti setakat hari ni saya memang tak minat. Kalau betul pun saya nak ceburi bidang perniagaan biarlah saya fokuskan untuk jual produk bukan mencarik downline. Apa-apa pon ini pendapat saya, tak semua orang bersetuju kan. It's just my 2 cent. Hik hik

P/s: Alamak..pecah rekod..entri terpanjang tahun ni..