Sedar tak sedar sudah hampir sebulan saya menjalani hidup di tahun 2009 ini. Rasanya belum terlewat untuk saya kongsikan bersama antara peristiwa-peristiwa penting saat suka dan duka saya tahun lepas.

Januari
  • Hadif memulakan era persekolahan di sekolah kebangsaan kelas pendidikan khas. Teramatlah risaunya sebab hari pertama dia dah moody, nangis dan mengamuk sampai tangan luka kena cermin tingkap. Tapi tu hari pertama je selepas itu dia dah mula menyesuaikan diri dan tidak menimbulkan banyak masalah. Lega!
  • Juga bulan kelahiran Alya, sambutan di adakan di taska. Malangnya teacher tak pandai menggunakan kamera digital, jadi tiada gambar kenangan buat alya. Walaubagaimanapun kegembiraan jelas terpancar di wajah comelnya. Tambahan bila papanya menghadiahkan mainan rumah besar untuk dia. Si comel aisyah cemburu ketika itu.
Febuari
  • Bulan kelahiran my dearest hubby. Tiada sambutan sebab dia tidak mahu kononnya dia dah tua untuk menyambut. Adakah patut? Hadiah? hehehe sori my dear ketika itu keadaan ekonomi saya memang kritikal, company baru je dapat projek, jadi urusan gaji agak lewat dan banyak hutang-hutang tetap saya tertangguh. Maaf, Insyaallah tahun depan k..double promise;)
Mac
  • Mengadakan sambutan hari lahir atuk secara mengejut. Makanan secara 'pot lak'. Hadiahkan t-shirt je tapi atuk selalu pakai hehehe. Pembantu di pejabat berhenti kerja, aduh letih nak kena buat sume kerja. Ketika tu tension tak terkata rasa nak berhenti kerja.
April
  • Lega dapat pengganti untuk membantu kerja-kerja di pejabat. Kebetulan dia seorang yang independant dan easy going. Kitaorang bole ngam dalam masa beberapa jam jek. You are the best la ta..muaah
Mei
  • Mula belajar memblogging. Tu pon hasil hasutan ita (kawan sepejabat). Dia teruja nak buat perniagaan internet melalui adsense. Beria-ia dia dapatkan info bagai. Saya hanya bagi galakkan je la. Asalnya tak berapa nak minat blogging sebab tak tahu nak cerita apa tapi bile dah mula terasa seronok pulak.
  • Harga petrol naik mendadak ketika itu. Teringat lagi dimalam sebelum harga naik punyala sesak semua stesen minyak. Masing-masing nak ambil peluang memenuhkan tangki termasuk la saya.
  • Sambutan hari ibu khas buat nenek dan mak juga mak cik-makcik yang telah bergelar ibu termasukla saya. Hee~
Jun
  • Bulan kelahiran 2 orang anak saya, hadif dan aisyah. Kedua-duanya disambut di taska. Ada saya kongsikan dengan anda aksi-aksi mereka di post yang lepas.
  • Pemberian rebate cukai jalan bermula. Saya antara orang yang tak sabar-sabar nak tuntut. Rezeki jangan ditolakkan.
Julai
  • Paling banyak sambutan hari lahir di bulan ini. Bermula dengan adik lelaki, adik perempuan dan abah. Juga ulangtahun perkahwinan mak dan saya sendiri.
  • Sambutan hari bapa di rumah saya, dihadiri oleh abah dan pak cik-pak cik.
  • Panyakit abah mula dikesan. Paru-paru dijangkiti kuman.
  • Cikukunya mula menyerang sanak saudara di kampung termasuk atuk, nenek, abah dan pak cik. Alhamdulillah dikesan awal.
  • Ita (kawan sepejabat) mendapat tawaran menjadi cikgu sandaran. Hilang lagi seorang sahabat. Sedih sangat. All The best to you ta.
Ogos
  • Meraikan kejayaan adik ipar, hanim yang telah menamatkan pengajian di USM. Menghadiri majlis konvokesyen dia yang kebetulan jatuh pada musim cuti sekolah.
  • Abah sakit lagi, asyik keluar masuk hospital.
  • Mendapat pengganti ita. Seorang yang masih baru di bidang pekerjaan. Kena lebih menunjuk ajar.
September
  • Bulan ramadhan kembali. Kali ini alya saya latih berpuasa. Alhamdulillah penuh sebulan.
  • Mula mempelajari membeli belah secara online terutama perfume dan hanbag.
  • Berkenalan dengan ramai sahabat di alam maya melalui foruming.
  • Bulan kelahiran saya sendiri. My dearest hubby menghadiahkan sebuah jam tangan. Terima kasih B.
Oktober
  • Hari raya aidilfitri saya sambut di rumah mak melaka. Alya paling beraya sebab puasa penuh. Koleksi duit raya pon bertambah.
  • Bertambah bilangan anak buah, sepupu saya melahirkan anak lelaki, Iman.
November
  • Adik perempuan saya pula melahirkan anak ke-4, Auni. Alamak dah lawan kakak nampak. Hee~
  • Penyakit abah makin teruk. Tak boleh buat kerja langsung, sesak nafas.
  • Sambutan kenduri aqiqah iman dan ulangtahun perkahwinan umminya.
Disember
  • Bulan paling kritikal buat abah, hingga di tempatkan di ICU. Sering kali saya berulang alik ke hospital melaka melawat abah. Ketika itu hari-hari saya penuh dengan debaran.
  • Abah dikesan kononnya terkena buatan orang. Saya sampai sekarang masih samar-samar tentang kebenarannya.
  • Sambutan raya aidil adha di rumah mertua. Koraban 2 ekor lembu.
  • Bulan kelahiran mak. Tiada sambutan hanya membelikan sebiji kek. Itu pun kebetulan mak datang ke rumah saya untuk berubat abah secara tradisional.
  • Alhamdulillah kami menjumpai sesorang yang telah berjaya merawat abah itu pun dengan izin Allah Taala. Lega saya tidak terkata.
  • Penutup tirai tahun 2008 saya diserang cirit birit, muntah-muntah dan demam.
Walaupun segalanya telah berlalu namun semuanya masih terpahat kemas di ingatan saya. Apa jua kesusahan yang saya alami saya anggap itu hanyalah sekelumit ujian Allah buat saya dan saya redha. Semoga saya tabah menjalani kehidupan saya tahun ini dan tahun mendatang insyaallah jika dipanjangkan umur.